Όταν οι άνθρωποι είναι ευτυχισμένοι και χαρούμενοι, δέχονται τη ζωή ως δεδομένη. Είναι όταν υποφέρουν, όταν συναντούν δυσκολίες, που αναζητούν το λόγο γι αυτό και τη διέξοδο από τη δυσκολία τους. Μπορεί να αναρωτηθούν γιατί κάποιοι γεννιούνται στη φτώχεια και τη δυστυχία, ενώ άλλοι έχουν γεννηθεί σε ευνοϊκές συνθήκες. Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στη μοίρα, την τύχη, ή σε μια αόρατη δύναμη πέρα από τον έλεγχό τους. Αισθάνονται ότι δεν είναι σε θέση να ζήσουν τη ζωή που θα επιθυμούσαν, ώστε να βιώνουν πάντοτε την ευτυχία. Ως εκ τούτου, έρχονται σε σύγχυση και απελπίζονται.
Το Κάρμα [Κιν.: yè 業, Σανσκ.: karma कर्म] είναι πράξη εκ προθέσεως, δηλαδή, μια πράξη που γίνεται συνειδητά μέσω του σώματος, της ομιλίας ή του νου. Κάρμα σημαίνει καλή και κακή βούληση. Κάθε πράξη βούλησης ονομάζεται Κάρμα. Οι Βούδες [Κιν.: púsà 菩萨] και οι Αρχάτ [Κιν.: āluóhàn 阿羅漢] δεν συσσωρεύουν καινούριο Κάρμα, καθώς έχουν εξαλείψει όλα τα πάθη τους.
Με άλλα λόγια, το Κάρμα είναι ο νόμος της ηθικής αιτιώδους συνάφειας. Είναι δράση και αντίδραση στη σφαίρα της ηθικής. Είναι ο φυσικός νόμος, σύμφωνα με τον οποίο κάθε δράση παράγει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Έτσι, αν κάποιος προβαίνει σε πράξεις αγαθές, όπως χρηματικές δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις, θα βιώσει την ευτυχία. Από την άλλη πλευρά, αν κάποιος προβαίνει σε πράξεις μοχθηρίας, όπως φόνος, θα βιώσει την οδύνη. Αυτός είναι στην πράξη ο νόμος της αιτίας και του αποτελέσματος. Με αυτό τον τρόπο, το αποτέλεσμα του κάρμα από το παρελθόν κάποιου, καθορίζει τη φύση της παρούσας κατάστασης στη ζωή του.
Το Κάρμα είναι από μόνο του ένας νόμος. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρχει κάποιος που επιβάλει αυτό το νόμο, ούτε πως απαιτεί κάποιον για να τον επιβάλει. Λειτουργεί στο δικό του πεδίο, χωρίς την παρέμβαση ενός εξωτερικού, ανεξάρτητου διαμεσολαβητή.
Ότι σπείρεις θα θερίσεις. Κάθε αποτέλεσμα προκύπτει από μια αιτία. Κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, μια αιτία θα οδηγήσει σε ένα αποτέλεσμα. Αυτή είναι μια συμπαντική αρχή, στην οποία βασίζεται η Βουδική ηθική.
Αν θέλετε να μάθετε τις αιτίες της προηγούμενης ζωής σας, δείτε τον τρόπο που ζείτε σήμερα, είναι το αποτέλεσμα της προηγούμενης ζωής σας.
Αν θέλετε να μάθετε ποιο θα είναι το μέλλον της ζωής σας, δείτε αυτό που κάνετε σήμερα, είναι η αιτία για τη μελλοντική ζωή σας.
Το Κάρμα δεν είναι ούτε μοίρα ούτε πεπρωμένο. Στην κυριολεξία, Κάρμα σημαίνει "πράξη", "κάνω". Η πράξη καθεαυτή, δεν θεωρείται ούτε καλή ούτε κακή, αλλά όμως η πρόθεση και η σκέψη την προσδιορίζουν έτσι. Συνεπώς, το Κάρμα είναι μια εσκεμμένη, συνειδητή, σκόπιμη και με πρόθεση ενέργεια. Το Κάρμα είναι θέληση.
Κάθε πράξη έχει μια αντίδραση, ένα αποτέλεσμα. Η αλήθεια αυτή ισχύει τόσο για τον φυσικό κόσμο [που εκφράζεται από τον μεγάλο φυσικό Νεύτωνα] όσο και για τον κόσμο της ηθικής. Ο Νόμος του Κάρμα είναι μια σημαντική εφαρμογή της Αρχής της Αιτίας και Αποτελέσματος στην ηθική. Η απάρνηση αυτού του Νόμου οδηγεί στην καταστροφή όλων των ηθικών υποχρεώσεων.
Υπάρχουν δύο είδη Κάρμα:
Καλό Κάρμα [Κιν.: shàn yè 善業, Σανσκ.: Kushala]
Αναφέρεται σε αυτές τις εσκεμμένες ενέργειες, οι οποίες είναι ευεργετικές για τον ίδιο και για τους άλλους, που αναβλύζει από την ευγένεια, τη συμπόνια, την απάρνηση και τη σοφία.
Κακό Κάρμα [Κιν.: èyè 惡業, Σανσκ.: Akushala]
Αναφέρεται σε αυτές τις εσκεμμένες ενέργειες που αναβλύζουν από την απληστία, το μίσος και την ψευδαίσθηση.
Οι ακούσιες ενέργειες, όπως το περπάτημα, ο ύπνος, η αναπνοή, δεν έχουν ηθικές συνέπειες, έτσι αποτελούν ουδέτερο Κάρμα ή αναποτελεσματικό Κάρμα.
Με την άσκηση των Δέκα Αγαθών Πράξεων και των Δέκα Αξιέπαινων Πράξεων [Κιν.: shí è yè shí shàn yè 十恶业十善业], το πλήρως ώριμο φρούτο αυτών των αγαθών πράξεων συνίσταται στην αναγέννηση στις ανώτερες σφαίρες της ευτυχίας, δηλαδή, Άνθρωπος [Κιν.: rén 人], Αζούρα [Κιν.: āxiūluó 阿修羅] και Ντέβα [Κιν.: tiān 天]. Αντίθετα, το πλήρως ώριμο φρούτο των μη αγαθών πράξεων συνίσταται στην αναγέννηση στα κατώτερα βασίλεια του πόνου, δηλαδή Κόλαση [Κιν.: dìyù 地獄], Πεινασμένα Φαντάσματα [Κιν.: èguǐ 餓鬼] και Ζώα [Κιν.: chùshēng 畜生].
Το αποτέλεσμα του Κάρμα μπορεί να φανεί είτε βραχυπρόθεσμα είτε μακροπρόθεσμα. Το Κάρμα μπορεί είτε να εκδηλώνει τα αποτελέσματά του σε αυτή τη ζωή ή στην επόμενη ζωή ή ακόμα μετά από πολλές ζωές.
Κάθε αιτία έχει το αποτέλεσμά της. Ωστόσο, πρέπει να υπάρχουν συνθήκες που είναι ώριμες για το αποτέλεσμα. Το αν το Κάρμα είναι καλό ή κακό, μπορεί να επηρεαστεί από τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν οι πράξεις.
«Το Κάρμα [Κιν.: yè 業, Σανσκ.: karma कर्म]]»
Aπό την ομιλία του Δάσκαλου Σι Γιαν Tζουό [κιν.: shìyánzhuó 釋延卓 / 1965 - ?] σχετικά με το Κάρμα, στη Σχολή του, το 1997.
Παράθεση με την άδεια του